Re-view: gemengde technieken; als het eerste schaap over de dam is....
10-05-2013 -
Re-View: Gemengde technieken, onder de noemer: Als één schaap over de dam is, volgen er meer''
Het uitdagende bij werk in gemengde technieken is om producten, stoffen of materie, waar je je gevoelsmatig toe aangetrokken voelt, in een werk te combineren tot een beeld dat interessant is en waarbij het prettig is om naar te kijken.
Bij mijn werk in gemengde technieken (mixed media) heb ik meestal gebruik gemaakt van voorwerpen, die ik al gedurende lange tijd verzameld had. In mijn schetsboekjes schetste ik die voorwerpen al eens in ontwerpen voor een uit te voeren kunstwerk. Bij het doorbladeren van die boekjes komt het later – en soms veel later – tot daadwerkelijke uitvoering van een idee.
Min of meer regelmatig herhaalt zicht door de jaren heen het gebruik van bepaalde materie
Zo is een schapenvel voor mij een product dat wordt geassocieerd met zachtheid, aaibaarheid en onschuld. Ook hier geldt: Als een schaap over de dam is, volgen er meer.
In 2001 maakte ik mijn eerste werk met een schapenvacht, gecombineerd met een in principe veel hardere materie: lood en het zachte koningsblauwe oliepastel. Titel 'Onschuld'
Dit soort werk vraagt om inlijsting om het product te beschermen voor aanraking en invloed van natuurlijke invloeden. Deze 3-D productie vraagt altijd om een kastvormige inlijsting met glas en prepareren van de schapenvacht tegen motten. De lijst is, gezien het gewicht, voorzien van een dubbel ophangsysteem. Het werk is links onder gesigneerd met ‘JCL’
Klik HIER voor grotere afbeelding en meer informatie.
Foto © Jan-Clemens Lampe
Uit 2003 stamt het werk ‘Beware of the Innocence’ (Pas op voor de ‘onschuld’)
Dit werk is een verbeelde waarschuwing. Mijn achterliggende gedachte waren de concentratiekampen, maar ook overdrachtelijk de ‘onschuldige’ ideeën, waardoor mensen gelokt worden. De onschuld wordt als een te behoede status voorgesteld (de schapenvacht in een zware loden omlijsting). De misleiding wordt verbeeld door een fraai gekleurde val (prikkeldraad en NATO-band).
Ook deze 3-D productie vroeg om een kastvormige inlijsting met glas en prepareren van de schapenvacht tegen motten. De lijst is, gezien het gewicht, voorzien van een dubbel ophangsysteem.
Het werk is links onder gesigneerd met ‘Jan-Clemens Lampe’
Klik HIER voor grotere afbeelding en meer informatie.
Foto © Jan-Clemens Lampe
In 2006 ontstond ‘Do you wanna match?’.
Een speelse verbeelding van een schaap dat, met het tuig en rood gekleurd markeerblok gedekt als uitnodiging voor de ram, staat voor een uitnodiging tot voortplanting.
Ook deze 3-D productie vroeg om een wit houten kastvormige inlijsting door Lijstenmakerij Monart met glas, na het prepareren van de schapenvacht tegen motten. De lijst is, gezien het gewicht, voorzien van een dubbel ophangsysteem. Het werk is rechts onder gesigneerd met ‘Jan-Clemens Lampe’
Klik HIER voor grotere afbeelding en meer informatie.
Foto © Jan-Clemens Lampe
Foto © Jan-Clemens Lampe
In 2007 was het voor mij een uitdaging om de zachte vacht van het schaap als ondergrond te gebruiken voor het tekenen van iele lijnen van een landschap.
in mijn verzameling had ik nog een gestileerd flesje ‘Parker Quink permanent Blue-Black ink’ dat ik wilde gebruiken. Nadat de schapenvacht was opgeplakt werkt de tekening in fase aangebracht, omdat elke lijn moest worden gestuurd, door bij het uitgieten van de inkt de schapenvacht langzaam en sturend te kantelen, omdat de inkt niet direct hecht op de vette wol.
Na de eerste lijn moest enkele uren worden gewacht tot de inkt in de wol was ingetrokken. Het aanbrengen van de tekening heeft daarom enkele dagen gekost.
Het werk kreeg de titel 'Landschap'.
Ook deze 3-D productie vroeg om een zwart houten kastvormige inlijsting door Lijstenmakerij Monart met glas na het prepareren van de schapenvacht tegen motten. De lijst is, gezien het gewicht, voorzien van een dubbel ophangsysteem. Het werk is rechts onder gesigneerd met ‘Jan-Clemens Lampe’
Klik HIER voor grotere afbeelding en meer informatie.